-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:52224 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

ابوالعلاء معرّي اديب نابيناي عرب گفته است آنكه عقل دارد، دين ندارد و آنكه دين دارد عقل ندارد، اين حرف تا چه حدّ درست است؟
روشن است كه وقتي حرفي زده مي شود معيار شخصيت او نيست. و بايد مفهوم آن را نقد نمود اين مبناي تشيع و پيروي از علي((عليه السلام))است.
ثانياً: ابوالعلاء حرفهاي متناقض بسيار زياد دارد براي مثال ازدواج را نهي نموده و بچه دار شدن را گناه مي نامد آنگاه مي گويد اما دختران بايد شوهر كنند(1).
اما بررسي مختصر حرفت ايشان: اگر انسان را فقط غريزه هاي او بدانيم و شناخت ما در اين حدّ متوقف باشد، روشن است كه نيازي به دين ندارد. اما وجود خود استعدادهايي مثل عقل و فكر نشان مي دهد هدف آفرينش انسان بينش خوردن و خوابيدن و خوش بودن است و همين بينش ادراكي از عظمت خلقت و هستي به او مي دهد و به شناخت
ـــــــــــــــــــــ
1 - ابوالعلاء معري نوشته عمر فرّوخ، ترجمه حسن خديوجم

ـ2380ـ
خدا رهنمون مي شود و هنگامي كه خدا مطرح شد او آدمي را بي هدايت گذاشته و رسالت و هدايت و دين مفهوم مي يابد. آري انسان باشهادت (همين اهداف محسوس) اشباغ نمي شود و غيبت عالم را مي طلبد، دليل آن گرايش دوباره انسان معاصر بعد از رويگرداني از دين است. و تازه اگر مقابله شخصي باشد. پيامبر اكرم((صلي الله عليه وآله)) كه عقل كل است فرموده اند: من كان عاقلاً له دين، هركس عقل دارد، دين دارد(1)و يا علي((عليه السلام))مي فرمايد: الدين والادب نتيجة العقل;دين و ادب نتيجه عقل هستند
متاسفانه بايد گفت در اين جا درعقل ابوالعلاء مي توان شك كرد كه حدّاقل در موقع گفتن آن جمله، فعاليتش مختل شده بوده است.

(بخش پاسخ به سؤالات )

ـــــــــــــــــــــ
1 - اصول كافي جلد 1، ص 11،ميزان الحكمه جلد7
(2)2 - غرر الحكم، ميزان الحكمه جلد7.

ـ2381ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.